Co roku wiele osób zadaje sobie pytanie – jak wzmocnić odporność zimą? Niektórzy popadają w wir suplementacji. Codziennie rano i wieczorem obok talerza pojawiają się kolorowe tabletki z witaminami i mikroelementami, które mają zapewnić zdrowie w czasie zimowych chłodów i mrozów. Niestety organizm zwykle słabo wchłania te preparaty, więc nie ma się co spodziewać rewelacyjnych efektów. Znacznie lepiej poświęcić nieco czasu i przygotować domowe konfitury, soki i inne zaprawy na zimę.

Trzeba przyznać, że własnoręcznie przygotowane owocowe przetwory to skuteczny sposób, który pozwala na zachowanie najlepszych właściwości owoców i warzyw na długi czas. Rzeczywiście pomagają wzmacniać odporność organizmu i często za ich pomocą można skutecznie walczyć z jesienno-zimowymi przeziębieniami i infekcjami. Wystarczy wspomnieć o soku z malin, który zbija wysoką gorączkę skuteczniej niż wszelkie inne medykamenty dostępne w aptekach. Własnoręcznie kiszone ogórki dostarczają wiele łatwo przyswajalnej witaminy C. Zalety można wymieniać długo, ale przygotowując zaprawy na zimę, warto wiedzieć o kilku faktach.

Domowe konfitury a zdrowie


Konfitury domowe i dżemy wymagają dość długiej obróbki termicznej. W czasie smażenia owoce tracą witaminę C, ale zachowują zawarty w nich błonnik i sole mineralne. Mimo to są zdecydowanie bardziej przyjazne naszemu zdrowiu, bo nie zawierają chemicznych dodatków. Zarówno konfitury, jak i dżemy będą miały naturalny kolor, zapach i konsystencję, której nie będą zawdzięczać szkodliwym aromatom, barwnikom i środkom żelującym. Już chociażby z tego względu warto raczyć nimi domowników.


Trzeba jednak mieć świadomość, że te przetwory zawierają sporo cukru, a to niestety nie jest korzystne dla zdrowia. Przygotowując więc owocowe pyszności, warto ograniczyć cukier do niezbędnego minimum. Niestety właśnie z powodu cukru z domowych powideł, dżemów i konfitur powinni zrezygnować ci, którzy chorują na cukrzycę lub walczą z nadwagą.


Konfitury domowe… z pomidorów


Pomidory są fenomenalnym warzywem, które poddane obróbce termicznej staje się jeszcze cenniejsze niż w stanie surowym. Powszechnie wiadomo, że pomidory zawierają duże ilości witaminy C i potasu, co bardzo dobrze wpływa na zdrowie człowieka. W składzie pomidorów jest jeszcze jeden związek bezcenny dla zdrowia człowieka – likopen. W czasie przygotowywania chociażby zupy krem ze świeżych pomidorów zawartość likopenu w pomidorach rośnie niemal dziesięciokrotnie. Dzieje się tak, dlatego że w czasie ucierania, rozdrabniania i podgrzewania likopen jest uwalniany z zamkniętych struktur w pomidorach i staje się bardzo łatwo przyswajalny. Potwierdzono nawet, że spożywając domowe przetwory z pomidorów, spada ryzyko zachorowania na wiele chorób o podłożu nowotworowym. Dlatego warto zrezygnować z gotowych ketchupów nafaszerowanych chemią i postawić na domowe konfitury i przepyszne kremy pomidorowe.

Jak wzmocnić odporność na zimę? Przygotuj kiszonki!


Bez wątpienia jednak domowe, kiszone ogórki to najlepszy sposób na wzmocnienie odporności. To właśnie kiszone ogórki zachowują najwięcej wartościowych elementów, które wspomagają zdrowie człowieka szczególnie w okresie zimowym. Jak dowodzą dietetycy, świeży ogórek zawiera niewiele witaminy C, ale już ten kiszony ma jej bardzo dużo.

Mało tego, pod wpływem kiszenia w ogórkach podwaja się zawartość witamin z grupy B. Spożywając więc ogórki kiszone, znacznie łatwiej przyswajamy żelazo, dzięki czemu spada ryzyko wystąpienia anemii, a więc rośnie także odporność organizmu. Ogórki kiszone to też bogate źródło błonnika i soli mineralnych.