Grzyby marynowane, gruszki w occie i kiszone ogórki to prawdziwe polskie przysmaki. Nie tylko my je lubimy. Nie znam obcokrajowca, który by ich spróbował i nie wpadł w zachwyt. Nic więc dziwnego, że każdy, kto ma trochę czasu i chęci, z radością przygotowuje te specjały na zimę. Takie pyszności warto mieć w swojej spiżarni nie tylko ze względu na obłędne smaki. Domowe przetwory są bardzo zdrowe i dostarczają nam wielu cennych witamin i składników, które wzmacniają odporność organizmu.

Wszelkie marynaty są doskonałymi dodatkami do posiłków. Świetnie smakują podane zarówno do dań obiadowych, jak i wówczas, gdy serwowane są do mięs i serów na zimno. Trudno sobie wyobrazić typowo polskie biesiadowanie, gdy na stole nie pojawiają się marynowane grzyby czy przepyszne śliwki i gruszki w occie. Istnieje masa przepisów i patentów na tego typu domowe zaprawy, więc każdy znajdzie coś dla siebie. Sprawdź, jakie grzyby, owoce i warzywa warto marynować.

Grzyby w occie



Zarówno zbieracze grzybów, jak i kucharze mają swoje ulubione gatunki grzybów. Bez wątpienia należą do nich prawdziwki, czyli borowiki szlachetne oraz kanie i rydze. O ile z prawdziwkami nie ma wielkiego kłopotu, to w lesie rzadko spotyka się kanie i rydze.
W domowej kuchni najczęściej do słoików trafiają zatem prawdziwki, ale równie często przygotowuje się podgrzybki marynowane i maślaki.


Takie zaprawy to samo zdrowie na talerzu. Grzyby zawierają bowiem mnóstwo witamin. W ich składzie znajdziemy sporo witamin z grupy B, a także witaminy: A, C, D i PP. To nie wszystko na co możemy liczyć, bo grzyby zawierają także dużo potasu, fosforu, wapnia, a nawet żelaza. Co prawda w procesie marynowania część tych składników zostaje utracona, ale i tak marynowane grzyby warto jeść.


Ogórki w słoikach na zimę


Wiele osób jest przekonanych, że cudowne, kiszone ogórki to tylko polski przysmak. Jednak, jak mówi historia, już dwa tysiące lat temu przygotowywano w ten sposób ogórki w starożytnej Mezopotamii, potem w zachwycali się nimi Grecy i Rzymianie, a dopiero w kolejnych stuleciach stały się one znane w Europie. Ogórki kiszone do słoików wkładamy z różnych względów. Oczywiście czynimy to głównie z powodów smakowych, ale trzeba mieć świadomość, że warto je jeść także ze względu na ich dobry wpływ na nasze zdrowie.

Kiszone ogórki zawierają sporo witaminy C oraz bardzo dużo witamin z grupy B. To też bardzo dobre źródło magnezu, potasu, żelaza i wapnia. Co ciekawe, tak przygotowane ogórki mają bardzo niewiele kalorii, a więc są świetnym produktem dla osób walczących z nadwagą. Wśród innych zalet tych popularnych kiszonek można wymienić ich naturalną zdolność do oczyszczania organizmu i obniżania poziomu cholesterolu we krwi. Ogórki kiszone powinny zatem bardzo często gościć na talerzach osób zmagających się z miażdżycą i chorobami serca. Polecane są także tym, którzy walczą z anemią, bo ułatwiają przyswajanie krwiotwórczego żelaza.

Marynowane gruszki dla radości podniebienia

Gruszki mają bardzo wiele wartości zdrowotnych i cenione są głównie za to, że zawierają ogromne ilości potasu, fosforu, wapnia, magnezu, ale także boru i jodu. W ich składzie znajduje się wiele witamin, sporo błonnika i pektyn. Powszechnie uważa się, że są ciężkostrawne, ale nie jest to prawdą. Ciężkostrawna jest tylko ich skórka.


Owoce te urzekają nas swoim smakiem nie tylko wówczas, gdy są świeże. Marynowane gruszki to prawdziwa uczta dla podniebienia. Co prawda w czasie procesu marynowania tracą wiele swoich cennych właściwości, ale i tak warto je przyrządzać i podawać, bo to prawdziwa radość dla kubków smakowych.